UlTiMaTe PeRsoN
this site the web

Recent Photos


== Leave Ur Hot Links 4 Me ==

=Tips Peperiksaan Untuk Pelajar=

Assalamualaikum...dh lama ak xmngupdate blog ak nih..bz lah kononnye..pdahal klu stkat nk ambk mase 5-10 mnit shari tuk update blog ak ni bleh je..sje pmalas kn..hik3..pape pn,ptg ni ak brksmpatan lah nk update gak blog ak nih..klu korang nk thu,mnggu ni u ak dh start msuk mnggu fnal exam..esk adalah 1st day fnal exam n esk gak lah 1st paper ak..so,brsmpena mnggu exam nih,ak nk kngsilah sket tips2 peperiksaan yg leh diamalkn brsama oleh rkan2 yg brgelar pelajar kt luar sne..smoga tips2 ni sdikit sbyk dpt mmbantu kita tuk jwb exam nnti..sama2 kita amalkn..

20 Exam Tips for Students

The MThe Muslim student puts his trust in Allaah when facing the tests of this world, and he seeks His help whilst following the prescribed means, in accordance with the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him): “The strong believer is better and is more beloved to Allaah than the weak believer, although both are good. Strive to attain that which will benefit you and seek the help of Allaah, and do not feel helpless.” (Saheeh Muslim, hadeeth no. 2664)

Among those means are the following:

  1. Turning to Allaah by making du’aa’ in any way that is prescribed in Islam, such as saying, “Rabbiy ishrah li sadri wa yassir li amri (O my Lord, expand my chest and make things easy for me).”
  2. Getting used to sleeping early and going to exams on time.
  3. Preparing all required or permitted equipment such as pens, rulers and setsquares, calculators and watches, because being well prepared helps one to answer questions.
  4. Reciting the du’aa’ for leaving the house: “Bismillaah, tawakkaltu ‘ala Allaah, wa laa hawla wa laa quwwata illa Billaah. Allaahumma inni a’oodhu bika an adilla aw udalla, aw azilla aw uzalla, aw azlima aw uzlama, aw ajhala aw yujhala ‘alayya (In the name of Allaah, I put my trust in Allaah, and there is no strength and no power except with Allaah. O Allaah, I seek refuge with You lest I should stray or be led astray, lest I slip (commit a sin unintentionally) or be tripped, lest I oppress or be oppressed, lest I behave foolishly or be treated foolishly).” Do not forget to seek your parents’ approval, for their du’aa’ for you will be answered.
  5. Mention the name of Allaah before you start, for mentioning the name of Allaah is prescribed when beginning any permissible action; this brings blessing, and seeking the help of Allaah is one of the means of strength.
  6. Fear Allaah with regard to your classmates, and do not be affected by their anxiety or fear just before the exam, for anxiety is a contagious disease. Instead, make them feel optimistic by saying good words as prescribed in Islam. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was optimistic when he heard the name of Suhayl (which means “easy”) and he said: “Things have been made easy for you.” He used to like to hear the words ‘Yaa Raashid, when he went out for any purpose. So be optimistic that you and your brothers will pass this exam.
  7. Remembering Allaah (dhikr) dispels anxiety and tension. If something is too difficult for you, then pray to Allaah to make it easy for you. Whenever Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him) found something too difficult to understand, he would say, “O You Who taught Ibraaheem, teach me; O You Who caused Sulaymaan to understand, cause me to understand.”
  8. Choose a good place to sit during the exam, if you can. Keep your back straight, and sit on the chair in a healthy manner.
  9. Look over the exam first. Studies advise spending 10% of the exam time in reading the questions carefully, noting the important words and dividing one’s time between the questions.
  10. Plan to answer the easy questions first, then the difficult ones. Whilst reading the questions, write notes and ideas which you can use in your answers later.
  11. Answer questions according to importance.
  12. Start by answering the easy questions which you know. Then move on to the questions which carry high marks, and leave till the end the questions to which you do not know the answers, or which you think will take a long time to produce an answer or which do not carry such high marks.
  13. Take your time to answer, for the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Deliberation is from Allaah and haste is from the Shaytaan.” (A hasan hadeeth. Saheeh al-Jaami, 3011).
  14. Think carefully about the answer and choose the right answer when answering multiple-choice questions. Deal with them in the following manner. If you are sure that you have chosen the right answer, then beware of waswasah (insinuating whispers from the Shaytaan). If you are not sure, then start by eliminating the wrong or unlikely answers, then choose the correct answer based on what you think is most likely to be correct. If you guessed at a correct answer then do not change it unless you are sure that it is wrong – especially if you will lose marks for a wrong answer. Research indicates that the correct answer is usually that which the student thinks of first.
  15. In written exams, collect your thoughts before you start to answer. Write an outline for your answer with some words which will indicate the ideas which you want to discuss. Then number the ideas in the sequence in which you want to present them.
  16. Write the main points of your answer at the beginning of the line, because this is what the examiner is looking for, and he may not see what he is looking for if it is in the middle of the page and he is in a hurry.
  17. Devote 10% of the time for reviewing your answers. Take your time in reviewing, especially in mathematical problems and writing numbers. Resist the desire to hand in the exam papers quickly, and do not let the fact that some people are leaving early bother you. They may be among the people who have handed in their papers too early.
  18. If you discover after the exam that you answered some questions incorrectly, then take that as a lesson in the importance of being well prepared in the future, and not rushing to answer questions. Accept the will and decree of Allaah and do not fall prey to frustration and despair. Remember the hadeeth of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), “If anything befalls you, do not say, ‘If only I had done such and such.’ Rather say, ‘Qadar Allaah wa maa sha’a kaan (the decree of Allaah and what He wills happened),’ for saying ‘if only’ opens the door for the Shaytaan.” (Saheeh Muslim, and the first part of this hadeeth was mentioned above).
  19. Note that cheating is haraam whether it is in foreign language tests or any other tests. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “Whoever cheats is not one of us.” It is wrongdoing and it is a haraam means of attaining a degree or certificate, etc., that you have no right to. The consensus is that cheating is a kind of cooperation in sin and transgression. So do without that which is haraam, and Allaah will suffice you from His bounty. Reject all offers of haraam things that come to you from others. Whoever gives up a thing for the sake of Allaah, Allaah will compensate him with something better. You have to denounce and resist evil, and tell the authorities about any such thing that you see during the exam, or before or after it. This is not the forbidden kind of slander rather it is denouncing evil which is obligatory.
  20. Advise those who buy or sell questions or post them on the Internet etc., or who prepare cheat notes. Tell them to fear Allaah, and tell them of the ruling on what they are doing and on the money they earn from that. Tell them that the time they are spending in preparing these haraam things, if they spent it in studying, or answering previous exams, or helping one another to understand the subject before the exam, that would be better for them than doing these haraam things.
credit petikan 2 : http://www.khalidmosque.com

p/s : di kesmpatan ini jga sy ingin meminta maaf kpd sume yg mngenali sy scara lngsung ataupn tdk lngsung andai ade trsalah bicara,trkasar bhasa n ape jua prbuatan yg mnyinggung prsaan anda samaada sy sdari atau tdk..hrap dpt maafkn sume n doakan sy tuk brjya dlm exam ni nnti..insyaAllah..

= Cara Tidur Yang Betul Dari Sudut Islam & Sains =

Diriwayatkan daripada Barra bin 'Azib r.a :Sesungguhnya Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya : "Apabila kamu hendak tidur di tempat pembaringan kamu hendaklah berwuduk seperti wuduk untuk solat. Kemudian hendaklah kamu baring di laman kanan kamu." (HR Bukhari dan Muslim)

Dr.Zafir al-Attar berkata :
"Seseorang yang tido meniarap di atas perutnya selepas tempoh yang tertentu akan merasai kesusahan untuk bernafas kerana beratnya gumpalan belakang badan yang besar yang menghalang dada daripada meregang dan mengecut ketika menyedut dan menghembus nafas. Kedudukan seperti ini juga akan menyebabkan kesukaran pernafasan yang boleh mengganggu jantung dan otak."

Pengkaji daripada Australia telah mnyatakan bhawa brlaku pningkatan kmatian kanak2 kpd 3 kali ganda apabila mereka tidur mniarap dibndingkan jika mreka tidur di lmbung kanan atau kiri.
Majalah "Times" telah mnyatakan bhawa kjian di Britain telah mnunjukkan pningkatan kadar kematian mngejut kanak2 yg tidur mniarap.

Tidur mniarap adalah dilarang di dalam Islam. Abu Umamah r.a berkata : Rasulullah S.A.W lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu Baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata : " Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah, sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka Jahannam." (HR Ibnu Majah)

p/s : sama2 kita amalkan cara tidur yg btul nih..moga2 mkin brtmbah syok lah lelapnye yer..hehe

== Menuntut ilmu ==

Menuntut ilmu adalah satu keharusan bagi kita kaum muslimin. Sebenarnya banyak ayat Al-Quran dan As-Sunnah yang memerintahkan kita agar menuntut ilmu dan menerangkan kelebihan-kelebihan menuntut ilmu.

Sabda Rasulullah S.A.W "Sesungguhnya sesuatu bab daripada ilmu yang dipelajari oleh seorang lelaki terlebih baik baginya daripada ilmu dunia dan apa yang ada di dalamnya".

Jika seseorang itu ikhlas dan berniat kerana Allah semasa menuntut ilmu, InsyaAllah akan dianggap sebagai ibadah dan kita akan memperolehi rahmat dan berkatNya.
Sabda Rasulullah S.A.W, "Barangsiapa yang mati di dalam keadaan menuntut ilmu untuk menghidupkan agama Islam, maka dia berada di dalam Syurga kelak satu darjat dengan para Nabi."

Empat jenis golongan yang diberikan pahala di dalam menuntut ilmu ialah :

> Golongan yang suka bertanya akan sesuatu ilmu

> Golongan pengajar atau orang yang mengetahui sesuatu ilmu dan mengajar kepada orang lain.

> Golongan yang mendengar orang mengajar ilmu

> Golongan orang suka dan kasih akan majlis ilmu.

p/s : semoga kita dapat memperbetulkan niat kita semasa menuntut ilmu semata-mata kerana Allah dan termasuk dalam golongan orang yang memperolehi pahala semasa menuntut ilmu.

Salam Maulidur Rasul

dh agak lama ak xmnjenguk blog ak nih...
yelah,bile dicheck2 balik,last posting ak brtarikh 8 Dicember 2010..
mai oii..mksdnye thn lps lah last ak posting..tuk thn 2011 nih,lum ade lgi lah..
nmpknye posting ak hri ni lah yg akn jd posting 1st ak tuk thn 2011 nih kn..hehe

biarlah ape yg org nk kate..dh den xmnyempat nk mnjenguk n mngupdate blog den nih,
nk wt cmne kn..byk kekangan lah katekn..
(mcmlah ak nih bz person sgt..hik3)

ape2 pn,di ksmpatan yg ak ade ptg nih,ak just ingin mngambil peluang disni tuk mngucapkn
Salam Maulidur Rasul tuk sume blogger2 & seluruh umat Islam umumnya..
semoga kecintaan kita terhadap Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW sentiasa bertambah dari hari ke hari, detik ke detik, waktu ke waktu..

bersempena Maulidur Rasul nih, mari kita mengenali Rasulullah SAW secara ringkas..

Keagungan Muhammad SAW

Apakah Kita Telah Mengenal Nabi Kita ?

Apakah Kita benar-benar kenal Nabi Kita? Yaitu kenal secara lahir dan batinnya, jasmani, maknawi dan rohaninya Atau Kita hanya kenal secara lahir sahaja, tidak lebih daripada itu?! Atau Kita kenal secara ngasal saja?

Sebenarnya kalau Kita kenal secara lahir dan batin, jasmani, rohaniahnya pribadi Nabi Kita Pasti Kita jatuh hati kepadanya, Kita akan cinta, Kita akan menyebut selalu namanya

Melalui selawat dan ingatan terhadapnya, Kita akan terasa terhutang budi kepadanya

Kerana kedatangannya dan jasanya kepada dunia

Muhammad SAW Nabi Kita...

Nabi Kita, Dia seorang manusia istimewa,

Luar biasa yang tiada taranya

Dia adalah manusia yang paling mulia di sisi Allah Taala

Mari kita bercerita tentangnya secara ringkas agar Kita kenal

Nabi Kita sendiri...

Siapa dia yang sebenarnya?

Dia adalah Muhammad anak Abdullah, ibunya Aminah

Bangsa Quraisy dari Bani Hasyim

Nasabnya hingga ke Nabi Ibrahim

Dia adalah anak yatim piatu..

Seorang anak yang tidak pernah dapat bermanja dengan ibu bapanya seperti orang lain

Dia lahir dari keluarga yang miskin dan dipelihara pula oleh keluarga yang miskin

Dia adalah makhluk yang pertama dan utama yang paling dicintai oleh Tuhan

Yaitu yang diberi nama Nur Muhammad

Dari Nur Muhammadlah seluruh yang ada dicipta dan diwujudkan

Syurga, Neraka, dunia, Akhirat, para malaikat, Arasy, Kursi, Sirat,

manusia, jin, hewan, jamadat dan lain-lainnya

Artinya kalau bukan karena Nabi Muhammad SAW,

Yang lain tidak akan diwujudkan

Karenanya itu Nabi kita membawa rahmat zahir dan batin

Kepada seluruh makhluk Tuhan

Dia adalah makhluk yang awal dari ruh diwujudkan,

sebagai Jasad akhir keturunan para Nabi

Dia adalah satu-satunya Nabi yang diisra’kan dan dimi’rajkan

Mukanya laksana bulan purnama karena cahayanya yang terang

Dia hamba Allah yang paling bertaqwa dan paling takut dengan Tuhan

Karena itulah dia dipanggil Habibullah oleh Allah

Ketua seluruh para Rasul dan para Nabi

Penghulu seluruh orang yang bertaqwa

Imam seluruh manusia

Syariatnya untuk seluruh jin dan manusia dan penutup seluruh syariat

Orang yang memberi syafa’atul kubra di Akhirat dan orang yang pertama

masuk Syurga

Al Quran kitab yang diturunkan kepadanya paling lengkap

Merupakan mukjizatnya yang kekal dan paling agung

Tiada siappuna yang dapat menirunya

Dia memiliki ilmu dunia dan Akhirat

Sekalipun dia tidak menulis dan membaca

Nabi kita mempunyai akhlak yang paling mulia dan tiada taranya

Bahkan lebih mulia dari para malaikat

Terutama kasih sayangnya kepada manusia begitu terasa

Tawadhu’nya ( rendah diri ) adalah pakaian pribadinya

Karena itulah dia sanggup duduk, makan, minum, tidur, baring dengan

fakir miskin, Menziarahi orang sakit, mengiringi jenazah

Tiada seorang pun yang melihat mukanya melainkan jatuh cinta kepadanya

Bahkan seperti orang mabuk tidak dapat melupakannya

Sangat kasih dan simpati dengan fakir miskin, anak-anak yatim dan


Pemurahnya laksana angin kencang yang sangat laju

Orang yang mampu bergaul dengannya berbagai macam strata

Adakalanya laksana ibu dan ayah

Adakalanya seperti kawan yang membela dan setia

Adakalanya terasakan bagai guru

Adakalanya sebagai pemimpin

Adakalanya bagaikan Panglima

Setiap orang yang satu majelis dengannya merasakan dapat layanan yang

memuaskan darinya

Akhlaknya yang tinggi membuat Tuhan memuji

Keberaniannya luar biasa

Dia berjalan seorang diri di hadapan musuh-musuhnya

Tidak sedikit pun takut dengan raja-raja

Setiap orang yang meminta tidak pernah dikecewakan, sekalipun

terpaksa berhutang dengan manusia

Ibadahnya banyak

Sembahyangnya hingga bengkak-bengkak kakinya karena terlalu

lama berdiri di hadapan Tuhannya

Tidak pernah mendoakan musuh-musuhnya dengan kejahatan

Sangat suka meminta maaf dan memberi maaf kepada siapa saja

Dia membalas kejahatan orang dengan kebaikan

Satu perbuatan yang luar biasa

Tidak pernah menghina, mencaci dan merendah-rendahkan orang lain

Sangat pemalu dan merendah diri

Sangat menerima alasan ijin seseorang

Sangat tahan menerima ujian dalam berbagai bentuk dan keadaan

Karena itulah dia dapat menjadi ketua Ulul Azmi para Rasul alaihimussolatuwass alam

Dia suka kepada seseorang karena Allah dan murka juga karena Allah

Hatinya selalu terjaga, matanya saja yang tidur tapi hatinya tidak tidur

Karena itulah dia tidur tidak membatalkan wudhunya

Di dalam hidupnya 74 kali terjadi peperangan, 27 kali dia ikut serta

tetapi tidak pernah membunuh musuh-musuhnya walaupun seorang

Karena menegakkan kebenaran, pernah dilempar dengan

najis, dilempar dengan batu hingga berdarah, diboikot selama

tiga tahun, dikepung, hendak dibunuh, berhijrah meninggalkan tanah

air dan mendapat berbagai kesusahan dan penderitaan

Kemuliannya di sisi Allah Ta’ala begitu ketara dan terasa

Hingg namanya disandingkan dengan nama Tuhannya

di dalam dua kalimah syahadah sebagai bukti syahnya Islam dengan mengucap namanya bersama dengan nama Tuhannya

Doa yang hendak dikabulkan, awal dan akhir ditutup dengan sholawat kepadanya

Doanya sangat terkabul, bahkan siapa yang berdoa bertawasul dengannya

lebih diterima doanya

Siapa yang banyak berselawat dengannya diberi syafaat di Akhirat

Siapa yang selalu menyebut namanya diturunkan rahmat dan berkat

Mukjizat-mukjizatny a yang banyak menunjukkan kebenarannya

Tertulis khatamun nubuwwah di belikatnya

Peluhnya bak mutiara, wanginya lebih wangi daripada kasturi

Orang tidak dapat menentang matanya karena kehebatan yang terpancar

di wajahnya, musuh-musuhnya pasti menundukkan pandangannya bila


Banyak perkara-perkara ghaib yang dibuka Allah Taala kepadanya

Sehingga sebagian perkara-perkara yang belum terjadi Seperti peristiwa akhir zaman dapat diceritakannya

Terlalu kuat tawakalnya kepada Allah Ta’ala

Hingga makanan yang berlebih tidak disimpan untuk malamnya

Bahkan diberikan kepada yang berhak

Apabila dia buang air, tidak ada kesan membuangnya

Lalat tidak pernah hinggap pada badannya

Kalau dia berpaling, dia berpaling dengan seluruh badannya

Tidak pernah makan seorang diri melainkan berkawan

Tidak pernah mencerca makanan

Kalau dia tidak suka, dia tidak makan-makanan itu

Sangat menghormati dan memuliakan tetamunya

Terlalu menjaga hak-hak sekalipun kepada orang kafir

Terlalu mengutamakan orang lain daripada dirinya sendiri

Tidak pernah melaknat sekalipun binatang

Apa yang dikatakannya ibarat mutiara

hingga sangat mempengaruhi orang yang mendengarnya

Dapat menyatupadukan manusia yang berbagai-bagai etnik, kaum,

bangsa dan yang berlainan warna kulit, bahasa dan budaya

Bahkan dapat menanamkan kasih sayang satu sama lain di kalangan


Melahirkan manusia yang begitu taat dan patuh kepada syariat Tuhannya

Sangat unggul dalam melahirkan manusia yang tinggi akhlak dan moralnya

Mampu menjadikan dunia bersih daripada noda dan dosa

Sukses menjadikan setiap orang rasa berpuas hati di bawah naungan

pimpinannya sekalipun yang bukan Islam

Mereka merasakan dia adalah pelindung dan penyelamat kepada seluruh

makhluk sekalipun binatang

Itulah dia Muhammad Rasulullah SAW

Itulah dia nabi kita, manusia luar biasa,

Yang istimewa kejadian dan akhlaknya paling sempurna, tiada


Baru sedikit saja kita ceritakan tentangnya, sudah mengagumkan kita

Apakah peribadi yang seperti ini kita tidak jatuh hati kepadanya?

Apakah manusia ini kita bisa melupakan begitu saja?

Apakah kita tidak terasa terhutang budi kepadanya?

Bahkan patut bersyukur kepadanya sepanjang masa

Dapatkah kita samakan dia dengan pemimpin-pemimpin yang lain di


Jauh panggang dari api, bagai langit dengan bumi

Salam ’alaika Ya Rasulullah..

Salam Maulidur Rasul..

= SeKiTaR Majlis PerTuNanGan My SiS =

pekabar sume..hrap2 sume dlm keadaan sihat sjahtera blake lah yer..
ptg ni,ak pn xnk mmbebel @ merapu xtntu psl..
just nk kngsi some of the pic skitar mjlis prtunangan my sis yg brlngsung pd tnggal
05/ 12 / 2010 brsamaan 28 Zulhijjah 1431H yg lalu..
entry ak yg sblm ni pn ak dh cter kn sket sbyk psl nk adekn mjlis prtunangan my sis nih..
so,hri ni ak nk kngsi lah sket sbnyk gmbaran suasana mjlis tu..
so..pe lgi,jom lyan..hehe

brg2 hntaran meminang pihak perempuan

nmpknye hnya stakat ni dlu pic yg smpat ak kngsi kli nih..ikutkn hti ni,mmg nk upload byk lg..
tp,nk wt cmne,line bb ak cm siput jer..slow sesangat..lain kli,klu ade ksmpatan lgi,ak upload lah lg gmbr2 yg lain yer..

p/s : gmbr my sis n tunangnye xkn dimsukkan dlm blog ni kerna tdk mndpt "green light" dri my sis sndiri..klu nk tgk gak pn,tnggu nnti mjlis diorg kawen lak lah yer..hehe

= Bznye aKue SkRg.. =

pekabar sume pmbace setia blog UltiMaTe PeRsoN?
shat sjhtera ke korang sume?life hri ni cmne?
happy like alwyz or moody je spnjg hri?
or got any problems?
ak hrap korang sume happy lah yer nga life korang hri ni..klu ade problem kcil2 tu, hope korang dpt settle lah..klu xdpt settle gak, nk wt cmne..den pn xdpt nk nolong..hehe
tp, klu mcm ak ni pula, everydy ade probs..probs ape yer??
msti korang nk thu gak kn..
(klu sesapa yg xnk thu tu, wat2 cm nk thu jelah yer..haha)
probs aknye hri2 ialah sntiasa busy..smpai nk update blog ak ni pn,xsmpat..
bz ak ni mngalahkn pak2 mnteri plk..diorg pn lum tntu bz cm ak nih kn...hehe
(andaian ak jer..nk thu bz cmne pak2 mnteri tu,kne tnya diorg sndiri..hak3)
sbnarnye bz ak ni brtmpat gak..almklumlah 2 hri lg rmah ak ni nk wt knduri sket...
klu dlm bhasa klatenye org sebut "nok wat bekwoh"...prkataan 'bekwoh' tu aslnye dri prkataan english iaitu 'beatwork'..klu xslap ak lah..yg ni pn ak thu dri org lain gak..xpstilah kbenarannye..
tp,ak rase mybe ade btulnye gak..
sbbnye byk gak prkataan dlm bhasa klate lain yg hmpir sama sbutannye nga prkataan english..cnthnye :
konar = corner
drebar = driver
bok = book
ngejas = adjust

n byk lgi lah...klu nk bgtau sume kt sni,nnti jd entry cm tuk blaja bhasa klate plk..
nnti lah klu ade ksmpatan, ak wt satu entry kt blog ak ni tntg bhase klate yg unik nih..hehe

brbalik psl knduri ni, sbnarnye knduri ni dibuat brsmpena nga mjlis prtunangn kakak ak..
mjlis ni dibuat scara sderhana jer..xlah wt bsar-bsaran ala2 artis pn..hehe
tp,tulah..dh adat knduri kt kmpung kn..ade wt mjlis sket,hmpir stu kg yg dtg gotong royong mmbntu..nk xnk,mjlis tu jd cm meriah gak pabila rmai org yg dtg brkmpul kt umah..
yg ni sbnarnye best klu brckp tntg khidupan brmasyarakt di kg..ade wt mjlis ape2 sket,sume leh dtg mmbntu..smngat tolong menolong tu msih ade..wlpn di sesetgh tmpt tu trutamanye di bndr, smngat kjiranan mcm ni dh mkin pupus..
mklumlah,sumenye dah ditelan dek arus kemajuan & kemodenan dunia msa kini..
pepatah melayu spt "tak lekang dek hujan, tak luput dek panas" nmpknye sdh xsesuai tuk dgunakn dgn perihal smngat kejiranan tolong menolong cmni..

namun,hrpan ak, smangat cmni msih dpt diprtahankn tuk skurang2nye dlm tmpoh 10 - 20 thn akn dtg supaya generasi spt anak2 ak akn dtg msih dpt melihat & merasai smangat kjiranan yg tnggi cmni..
ok lah..ckplah ak mmbebel,merapu kt entry blog ak nih..ade ksmpatan lps nih,ak update psl skitar mjlis "bekwoh" yg wt kt umah ak nih plk yer..
nntikn entry bru ak yg sterusnye..hehe

= ApaKah FoBiA? =

Banyak org takut ketika berada di tmpat tinggi. Sesetengah pula merasa seram apb duduk brsendirian dlm bilik gelap. Yang lain pula tidak boleh lngsung berada di tempat yg sesak.

Semua prlakuan itu dipnggil sbg fobia.

Salahkah seseorg itu mgalami fobia? Adakah ia suatu pnyakit? Jwpnnya ialah tidak. Ia cuma mrupakan suatu gnguan emosi. Kita semua brtndak blas dgn emosi. Ada masanya kita sedih, muring atau lbih teruk menangis. Apbila kita tdk dpt mgawal prasaan,kita akn cuba mngatasinya dgn cara trsndiri. Inilah punca fobia - takut kpd bnda atau keadaan2 trtentu. Misalnya jika seseorg itu takut kpd tmpat tnggi, usah ke situ. Takutkan ular, elakkan mlawat tmpt2 yg ada haiwan itu.

Selagi boleh mgelak dripada benda atau situasi demikian, "penghidap" fobia akan selamat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...