UlTiMaTe PeRsoN
this site the web

== Leave Ur Hot Links 4 Me ==

= Cara Tidur Yang Betul Dari Sudut Islam & Sains =

Diriwayatkan daripada Barra bin 'Azib r.a :Sesungguhnya Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya : "Apabila kamu hendak tidur di tempat pembaringan kamu hendaklah berwuduk seperti wuduk untuk solat. Kemudian hendaklah kamu baring di laman kanan kamu." (HR Bukhari dan Muslim)

Dr.Zafir al-Attar berkata :
"Seseorang yang tido meniarap di atas perutnya selepas tempoh yang tertentu akan merasai kesusahan untuk bernafas kerana beratnya gumpalan belakang badan yang besar yang menghalang dada daripada meregang dan mengecut ketika menyedut dan menghembus nafas. Kedudukan seperti ini juga akan menyebabkan kesukaran pernafasan yang boleh mengganggu jantung dan otak."

Pengkaji daripada Australia telah mnyatakan bhawa brlaku pningkatan kmatian kanak2 kpd 3 kali ganda apabila mereka tidur mniarap dibndingkan jika mreka tidur di lmbung kanan atau kiri.
Majalah "Times" telah mnyatakan bhawa kjian di Britain telah mnunjukkan pningkatan kadar kematian mngejut kanak2 yg tidur mniarap.

Tidur mniarap adalah dilarang di dalam Islam. Abu Umamah r.a berkata : Rasulullah S.A.W lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu Baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata : " Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah, sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka Jahannam." (HR Ibnu Majah)

p/s : sama2 kita amalkan cara tidur yg btul nih..moga2 mkin brtmbah syok lah lelapnye yer..hehe

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...